Bajet tunang

BAJET TUNANG :)

Salam semuaaa... kisah tunang masih belum habis lagi.. sbb ada kawan2 tanya bajet berapa..sbb yelah, semua benda aku DIY sendiri..tapi bkn duit aku sgt, sbb mostly duit PAMA.. hikssssss.. *sambil sengihh buang tabiat* HAHAHA..tp sebelum tu meh aku bagi highlight benda yg penting untuk tunang.. kalau xde tu x bole tunang.. eh melampau.. hahaha xde la.. ni antara benda2 penting untuk majlis tunang bagi kes aku la.. hehee

okayy ni la highlight nyaa..  

1) BAJU, SHAWL & VEIL 
2) MAKEUP
3) HANTARAN
4) MINI PELAMIN
5) GOODIES
6) MAKANAN 
7) PHOTOGRAPHER

okayy jom mulakan sesi mengira duit2 yg telah dilaburkan untuk majlis..aku pun x kira lagi total duit.. tulis entri ni baru nak keluarkan calculator.. kalau tak mmg xtau berapa aku dah habiskan.. neves ni.. hahhaa


1) BAJU, SHAWL & VEIL 

Baju beli siap kat minaz boutique kat bangi..dpt diskaun RM20 sbb aku menang contest raya minaz haritu.. hihii.. harga baju : RM279 (lepas diskaun)
Beading pulak aku beli manik2 kaler biru dgn ros kaler kuning.. yg beading tu gigih aku menjahit 7hari 7malam.. harga 2 manik kecil + manik besar + ros kuning : rm40.50
Shawl pulee beli kain chiffon yg qualiti..ye la kot? mane tak nye.. RM49.90 semeter.. bergenang air mata mase nak bayar kain tu.. x penah beli tudung smahal ni.. still sebak..  pastu pegi hantar kedai jahit tepi RM4 je.. hehee.. harga shawl : RM53.90
Veil beli yang siap aje.. beading veil aku jahit sendiri jgkk.. hehee.. harga veil : RM10
Bunga tangan plak beli siap kat kaison.. RM11.90 je..

TOTAL : RM391.30

 gluppp! baru 1st highlight.. nangiss lagii.. 


2) MAKEUP

haa makeup ni dari dulu berazam nak mekap sendiri untuk majlis tunang.. sbb aku ni agak suke bermekap jgk..acah2 mcm jadi makeup artist..padahal syok sendiri.. hahaaha tapi aku mekap biasa2 je untuk majlis..kalo kluar jalan aku akan mekap simple..cmtu jgk aku mekap utk tunang..tp xtau nape mostly dlm gambar hp or kamera muka aku mcm gelap skit.. yeee aku mmg hitam pun, aku sedar tu.. nangisss  tapi gelap die mcm luar biasa skit.. lemah semangat jgk time tu nak berhadapan ngn semua orang..mcm nak je sarung cincin blakang pelamin.. maybe aku salah teknik kot.. maybe terlebih apply makeup primer atau aku contour muke x betul.. x pun, aku x patut pakai baju warna kuning.. haaa! ntah2 lighting yg salah.. hahahaha

TOTAL : tiada



3) HANTARAN

yang ni aku fokuskan dari pihak perempuan ke pihak laki eh.. sbb pihak laki aku x sure berapa yg habis.. sbb mostly bakal mak mertua yg buat..boleh je aku nk sebut mak naim, gedikss nk sebut bakal mak mertua.. hahahaha 
nah list barang yg aku bagi kat pihak laki.. mostly aku beli 2 bulan before majlis..habis je last paper esoknya dah keluar cari brg.. hehee
  • 2 buah buku & sejadah (buku tu aku beli guna baucer buku.. hahaa.. yg sejadah tu mmg ada lebih kat rumah)
  • Perfume set  SG Men (silky girls for men)
  • Kemeja Zara
  • Jam tangan PUMA
  • Coklat Belgian &  Hershey (beli di hongkong - sponsored)
  • Cupcakes (order cupcake + word frosted icing di Twelve Cupcakes)
  • Buah cherry, apple, orange, strawberry, anggur, so harga semua item: RM658
pastu aku beli bunga plastic kat Kaison dgn reben warna gold untuk hiasan.. mcm alas dulang, glue gun, dawai, gunting, bla2 tu dah mmg ada kat rumah.. so harga hiasan tu RM93.30

TOTAL : RM751.30



4) MINI PELAMIN

pelamin pun DIY.. tapi ada sesetengah item mcm 2 karpet bulu, 3 meja tepi, bantal duduk ottomen dgn 2 lampu tu aku sewa dgn Sejoli Wedding.. aku search kedai mana yg sewa murah kat instagram so terjumpa la kedai ni.. harga mmg berbaloi gila.. serius recomended! 
ni list barang2 yg guna untuk buat pelamin.. ada yg beli ade yang pinjam jiran.. item2 yang aku sebut tu bole tengok mcm dalam gambar bawah ni.. sorry baru perasan xde gambar elok untuk full view pelamin sahaja..gambar yg full view ade gambar kami berdua plak..hehee
  • Barang sewa (1 karpet bulu kecil, 1 karpet bulu besar, 2 spotlight, 2 mirror box kecil, 1 mirror box besar, bantal ottomen) - RM120
  • 6 kain warna pastel, beli setiap warna 1 meter - RM40.80
  • Scallop putih - pinjam jiram
  • Langsir backdrop putih, beli kain jahit mak jahit sendiri - RM24
  • Bunga putih + 2 pasu - RM49.00
  • 2 biji Bola rumput - RM5.80
  • 10 biji bola putih - RM9.90
  • 6 bantal putih (beli kain 2 meter je pastu jahit sendiri, bantal dah mmg ada) - RM8.00
  • Pink cardbourd + design card - RM8.00
  • Easel, lampu meja - mmg dah ada kat rumah
  • Kayu tiang + stage + cat putih - x sure sebab abah yg beli.. heee
TOTAL : RM265.50 (x termasuk kayu tiang+stage+cat putih tau)
tp rasa sgt puas hati buat sendiri.. harga pun sama je kalau sewa luar..barang2 tu dapat buat hak milik lepas majlis..tp pening skit la sbb kena buat serba setiap details.. hehee





5) GOODIES

yang ni last minit plan.. mule2 mmg aku nak ada goodies.. tp mak x bagi..katenye x pernah dibuat org.. tp last minit beli jgk goodies utk rombongan laki yg dtg dan jiran2 dgn kawan yg byk tolong dari segi pinjam barang dgn tenaga.. hehee
  • 45 biji mug kecil
  • 10 tabung syiling 
  • hiasan guna yg ada kat rumah ajee.. 
TOTAL : RM70.00


6) MAKANAN 

haaa ni aku betul2 xtahu nak letak harga berapa.. sbb bukan tulis harga setiap brg ape yg dibeli.. sbb ada yg mak aku beli sendiri, ade yg beli same2.. disebakan buat majlis petang, maybe jimat disitu sbb buat hightea..korang pandai2 la teka berape eh.. sbb aku pun xtau nk teka brape.. hahaa

TOTAL :  x sureee.. 



7) PHOTOGRAPHER

yg ni aku survey dri awal.. mostly ade aku tanya 4-5 org jgk.. pling murah aku jumpa pun RM450.. yg RM1000 pun ade jgk.. mmg tersedak tgok harga.. hehee.. gmbr2 ni aku nk buat kenangan, tu yg cari jgk photographer.. last2 aku try tanya member sekolah dulu .. kebetulan dia ada kat malaysia tgh cuti panjang kat australia.. so die pun ckp bole turun KL dari perak..harga pun member2 je.. senang skit kalo photographer perempuan.. hehee

TOTAL : RM300



fuhh dekat dua jam lebih gak aku taip sambil kira2 harga semua..sambil tu jgk ingat balik ape yg aku dah beli..hahaha sekarang masa yg ditunggu-tunggu.. aku tgh taip ni pun keluar peluh2 sbb neves nak tahu total cost untuk majlis tunang..NOW, the moment of trueee... total keselurahan untuk majlis tunang adalahhhhh...


 JUMLAH KESELURAHAN: RM1778.10 (x termasuk makanan, tiang,stage pelamin)


wahh x sangka! ingatkan dalam RM1500 je.. sekali nak almost RM2K.. rasa kalau campur makan dgn tiang, stage pelamin tu mahu dalam RM2200 kot..even mostly DIY pun xdelah berjimat sangat.. tapi puas hati jgk dpt buat guna tgn sendiri..hehee.. rase dari sini korang dah bole tengok tang mana yg boleh jimat.. ok dah habis cerita.. nanti bile photographer dah siap edit gambar aku attach kat sini eh..senang skit dpt bayangkan..thank you sgt2 sudi baca.. kalau nak tahu lebih details boleh je tanya.. insyaAllah cuba jawab.. =)




Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Bersalin Czer + Jahitan Terbuka

Dapur Miza : Cili Kering Kisar (Resepi 1)