Persiapan majlis pertunangan

Persiapan majlis pertunangan :)


Salam semuaaa.. aku x pandai sangat karang2 ayat ni.. baru jinak2 nak wat blog.. maklumlah baru keluar gua baru nk buat terhegeh nak blog..eh? hahaa..  tapi nak gatal jugak nak kongsi citer pasal majlis pertunangan..saje nak share2 mcm mana aku prepare.. ada ke orang nak tau?huhuu

dah genap seminggu jadi tunangan orang.. maljis berlangsung 9.8.2014.. buat kecil-kecilan ajooo.. x mampu nk pasang khemah,kambing golek, candy booth bagai sbb tunang je kann? lain lah kahwin nnt.. hehee.. aku dgn naim ni dah lama bercinta.. dari tahun 2007.. so dah 7 tahun.. lama gila kann? so kami cadang nk ikat dulu sbagai tanda.. since bisnes shawl aku lingkup, aku xde duit sendiri nak belanja untuk majlis.. so aku pun buat muka x malu kat mak abah mintak sponsor dari A-Z.. teruk kan akuu? hahahaha

MAKANAN

disebabkan aku xde duit sendiri, so segala keputusan tu aku serahkan kat mak aku.. niat di hati nak pasang khemah kat luar rumah & amik khidmat katering.. tapi mak bantah sekeras2 nye..katenye dia lebih suka tetamu makan air tangan sendiri pastu ckp psg khemah mcm over sgt..aku pun redha jelaaa  sambil nangis gedik .. padahal tiap2 malam aku dok mengoogle katering murah2 area gombak sampai tidur 3-4 pagi.. kalau aku ada duit sendiri mmg aku decide sgala apa aku nak.. hahahaha
bile mak cakap nak masak sendiri, dgn automatik aku pun kna turun dapur masak.. xde nak rileks2 feeling princess gituu.. yelah, aku sorang je anak perempuan.. sedara pun x ramai yg dapat tolong.. serius masa seminggu before hari majlis, famili aku je yang pulun bersilat kat rumah buat persediaan.. sedih pun ada tapi dah takdir.. so aku pakat dgn mak aku buat majlis pukul 3 petang, bukan buat tengahari mcm org lain slalu buat.. buat makan ala2 high tea +open house. menu yg kami decide soto, laksa, kuah kacang, nasi putih lauk kari udang , puding karamel, puding jagung, cupcake, kek lapis sarawak dll..majlis stat pukul 3 untuk rombongan lelaki sampai..pastu lepas asar sampai malam ajak jiran2 datang makan pulak..xde crowded sgt rumah..ada 2 session.. hehee

PELAMIN

aku decide nak buat pelamin mcm dlm gambar ni.. cantik kann? x over sgt dgn bunga2.. simple & nice je untuk bertunang.. rumah aku ni kecik aja even dua tingkat.. kalau sarung cincin kat bilik aku mcm x ssuai.. bilik kecik sgt.. plus aku paksa besfren aku tido kat rumah sehari before majlis..untuk tolong2 apa yg patut... kejam kann?? hahaha..dan aku mls nk decorate bilik lawa2 sbb bilik dah sesak dgn katil,meja dgn almari..kan sesak plak ramai2 orang dlm bilik..x pasal2 kena carutt je.. sobsobsob.. oleh itu, nak x nak kena buat pelamin kat ruang tamu.. maka bermula misi cari barang2 untuk pelamin.. nanti next entry aku cuba senaraikan ape yg akku beli dgn harga sekali yeee




HANTARAN

hantaran kami berbalas 5-7.. hantaran ni pun aku DIY sendiri..sebulan before majlis aku dah siapkan hantaran..over x? padahal brg2 hntaran x complete lagi.. hahaha.. dulang hantaran mmg dah ada kat rumah..tapi ada 3 dulang je.. ni mesti ada lagi 4 dulang ada sedara pinjam x bagi balik.. nak cepat terpaksa mintak tolong jiran nak pinjam lagi 4 dulang.. jiran pun byk sgt mmbantu.. terharuuu :')
bunga2 ni aku beli kat kaison kl festival city.. actually aku xde warna tema utk tunang.. pelik2 je aku ni.. hahaaha.. sbb aku tengok mana yg lawa je aku beli.. dalam otak sel2 x mau berkembang pulak utk decide warna apa utk jadikan tema.. so masa aku kat kaison aku tgok ros warna bunga putih, kuning dgn pink mcm sweet jee.. murah pun murah.. serius kalau korang nak kawen ke tunang ke ape dan malas nak pegi nilai, pegi je kat kaison.. automatik msti dpt idea bagai.. serius! bagi kes aku la..hihii.. so ni la bunga yg aku beli pastu gubah mcm ala2 flower crown..siap ala2 flower crown tu, letak jeatas dulang.. siapp!


BAJU, SHAWL & VEIL
oke pasal baju pulak.. aku mmg dah target dari awal nak baju dari minaz boutique.. smua cantik2 gilaa kot! boleh buat baju tunang, raya dgn konvo.. 3 in 1.. hahaha.. aku berharap sgt ada baju kaler pink..  gigih aku pegi butik minaz kat bangi dari gombak.. hehee.. tp bila aku sampai mase launching koleksi baju raya dari minaz kat bangi, design yg aku nak tu kaler pink xdeeee.. ade kaler coklat, biru dgn kuning je..huhuhuu! so mule2 mintak la kat staf nak kaler biru.. die ckp xde stok.. sedih kemain aku time tuu.. ade kaler kuning je.. nak xnak aku ambik je kaler kuning.. kuning tu cantikk sbb kaler die soft je.. tp aku yg x kofiden nak pakai sbb aku ni gelapp.. kang org mengata aku ni perasan putih nak pakai kaler cerah.. huhuhuh
nasib baik aku ade join contest minaz kat instagram.. dpt tmpat ke 10..dapat baucer minaz RM20.. jimat rm20.. harga asal baju RM299, so aku beli RM279..hehee.. baju yg aku beli tu dah cantik dah sbb design dia lain drpd yg lain..tp nak bagi nampak seri sikit, aku DIY beading kat baju..nnt aku tunjuk gambar details baju ekk..
shawl ni pun satu mslh jugakk.. susah gile kot nak cari shawl yg dah siap sama kaler dgn baju.. merata aku cari kat jalan tar dgn naim.. last2 aku decide pegi kedai kain mcm gulatis, jakel dll kat jalan tar.. skali terjumpa kain chiffon warna soft yellow yg sama 99% dgn warna baju kat harrison depan sogo.. tapiii.... RM49.90 semeter! mahal gilaa.. nak x nak aku pun beli je semeter sbb dah penat mencari smua kedai.. dah la tgh puasa time tu.. mls nk pikir dah.. beli aje trus settle.. hehee
nasib baik veil ni senang cari skit.. since baju aku soft yellow + lace kaler soft blue.. actually bukan veil pun.. aku beli shawl halfmoon kaler soft blue kat aeon big wangsa maju..RM10 aje.. pnjimatan hebat lagi puas hati.. hahahaha




oklah, sampai sini je lah kot aku merepek..nnt next entry aku try review satu2 tentang majlis tunang trmasuk budget untuk tatapan anda smuaa.. cewahh perasan gila ada org nk follow up citer aku.. hahaaa bye! sblum tu aku belanja 1 gambar masa aku tunang harituu.. jmput tengok.. =)


Comments

  1. Fana dah baca! Hehehe. Cari tips nak tunang jugak ni. Hihihi. Nnt mieza share pasal bajet eh eh. Nak buat kira2. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahh fana org pertama komen kt blog sye yg x sberapa ni.. tengkiiuuu! hehee oraitt nnt sye smbung lg dlm minggu ni.. stay tunee!

      Delete
  2. salam my dear! love to know ur preparation. keep writing ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslmmm dear! tengkiu sgt2 sudi baca.. nnt sye smbung citer tunang lg ehh.. hehee

      Delete
  3. bestla baca cerita akak, comel jer pelamin tu. Btw, sy punya baju pun warna soft yellow jugak. Susah nak cari shawl or bawal yg sama dgn baju. Ada tips x?

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pengalaman Bersalin Czer + Jahitan Terbuka

Dapur Miza : Cili Kering Kisar (Resepi 1)

Bajet tunang