Dapur Miza : Cili Kering Kisar (Resepi 1)

Cili Kering Kisar (Resepi 1)


Cili kering kisar? mesti korang gelak kan? mesti kutuk ada ke patut letak dalam blog..hahaha.. bukan apa.. orang noob x reti masak mcm aku ni mmg mencari2 benda simple ni..kadang2 benda simple pun teknik penting jugak..x bole belasah je.. hahaa.. kat rumah aku ni, mak jarang masak sambal2 ni.. so aku x tahu cara betul masak sambal.. so aku pun experiment la sendiri..so resepi ni based dgn pengalaman aku..sbb aku dah pernah buat 2 kali sambal ikan bilis kering untuk en tunang..rasa pedas tu kaww gila..makan seketul ikan bilis tu berpinar mata..nasib la kamu..hahahah.. yg x sangka tu habis jugak dia makan..maybe jaga hati atau save bajet? ntah?hahaa.. penah jugak aku masak nasi lemak untuk dia, sekali lagi sambal ikan bilis tu betul2 pedas gila.. rasa dah okey cuma pedas tu melampau..aku pun x sanggup makan.. hahaaa 

Lepas aku mencari cara-cara masak sambal dgn betul kat internet, rupanya cili kering tu main faktor utama.. x sangka pulak kena pilih yang betul2 punya.. selama ni kalau aku pergi supermarket, aku main kaut je cili kering masuk dalam plastik.. x pilih pun.. pastu pergi timbang..siap! hahaha.. SALAH cara aku selama ni.. patut la aku masak x sedap.. hahahaa.. sejak tu aku try cara yang betul punya, Alhamdulillah menjadi! sedap juga.. pedas pun xda kick sgt..sedang elok saja.. so aku nak kongsi kan tips2 cara buat cili kering kisar.. ^_^

1. Mula2, kena pilih cili kering yang betul2 kerinting dan warna merah kusam. Bukan pilih yang lurus dan warna merah menyala.. Sbb yang kerinting tu kurang pedasnya sbb dah betul2 kering..Aku dah try buat dua2 cili ni mmg betul kepedasan tu lain..Meh aku tunjuk gambar yang aku dapat kat google..


Cili kering yang kerinting dan warna merah kusam.. ni yang patut dipilih!
Cili yang masih lurus dah berwarna merah terang..
2. Panaskan air dalam periuk sehingga mendidih. Sambil tunggu air mendidih, kita boleh buat cili nya pulaaa..

3. Lepas dah dapat cili kering idaman, boleh la start untuk mengisarnya. Tapi sebelum tu kena buang biji cili untuk kurangkan pedas. Kalau bole 100% buang biji cili tapi agak susah jugak la sbb biji cili tu halus2.. Takpe, janji buang biji cili semampu yang mungkin. Teknik aku utk buang biji cili tu aku belah dua secara memanjang.. ada jugak orang potong serong..tapi bila potong memanjang lagi senang nak buang cili tu secara efisyen dan efektif.. chewaaah! Tapi jangan potong sampai putus dua, cukup sampai hujung tangkai cili tu stop potong sebab lagi senang nak pegang. Hah lagi satu! kalau nak pegang cili kering elok guna sarung tangan.. Kalau tak berpijar jer tangan lepas tu.. Rasa pedih je tangan.. khidmat nasihat ikhlas dari ku yg pernah terkena.. huhuhu.. okeh bila dah belah dua cili tu, gunakan hujung pisau untuk cungkil semua biji2 degil tu.. kasi clear itu semua biji..


Belah dua cili macam dalam gambar ni. tapi jangan bagi putus ehh..
4. Lepas dah pulun buang biji cili sebanyak yang mungkin, boleh la masukan semua cili kering tu dalam air mendidih dalam periuk . Make sure dah switch on air filter, tingkap/pintu bukak atau pakai oksigen mask.. hahaha.. sebab bila cili kering tengah rebus mmg bau semerbak satu rumah..mmg pening kalau bau.. Rebus dalam setengah jam ke satu jam sampai cili betul2 kembang.. Pastu tutup je api dan biar je cili tu dalam air panas dalam 30-40 minit lagi.. macam mana nak tahu cili dah kembang? Meh aku tunjuk gambar.. zassss


Cili kering dah kembang..dah hilang kedut2 degil.. licin gitteww..
5. Cili pun dah suam2, boleh la tapis.. Bilas cili kering dengan air paip.. kacau2 cili tu dalam penapis guna sudu untuk buang lagi biji2 cili yang still degil terlekat.. kalau ada biji cili sikit2 tu takpela.. boleh dimaafkan..dah degil sangat.. hahaa

6. Masukkan cili dalam blender.. Ada sesetengah orang suka campur siap2 bawang merah dgn bawang putih. Tp aku x rasa nak buat camtu.. nak biar betul2 cili kering betul2 pure.. hehee.. Dah letak cili tu dalam blender, tuang air masak/mineral dalam blender.. jangan guna air rebusan cili kering tadi tu tau.. Masukkan air tu paras tinggi cili kering.. switch on blender, kisar sampai halus mulusss.. SIAP! boleh simpan di peti ais.. tahan selama seminggu dua.. nnt kalau nak guna, cedok je.. hoyeahh


Cili kering siap dikisar.. halus mulusss...


Terima kasih sudi baca.. Jumpa lagi.. ^_^

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Bersalin Czer + Jahitan Terbuka

Bajet tunang